Polazeći od činjenice da zaštita životne sredine postaje sve neophodnija i vidljivija, posebno uzimajući nastojanje naše države da doprinese razvoju i unapređenju zaštite životne sredine i očuvanju prirodnih resursa i kroz promociju ekološki prihvatljivih saobraćajnih sredstava, Privredna komora Srbije, Agencija za zaštitu životne sredine, Agencija za bezbednost saobraćaja, Centar za motorna vozila AMSS, Centar za promociju održivog razvoja i kompanija Metro Market, osmu godinu zaredom, organizovali su izbor za automobil sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu – EKOauto godine u Srbiji.

Izbor EKOauta godine u Srbiji trebalo bi da doprinese podizanju svesti građana o očuvanju prirodnih resursa; manje štetnom uticaju automobila na životnu sredinu i čoveka od već postojećih na tržištu; pozitivnom uticaju na korisnike/građane da, osim uobičajenih elemenata za kupovinu automobila (dizajn, cena, i sl), razmatraju i aspekte zaštite životne sredine (potrošnja, emisija štetnih materija, podobnost za reciklažu, materijali i dr); potrebi da se razmišlja o celokupnom životnom ciklusu automobila – ne samo o upotrebi, već i o fazi projektovanja i proizvodnje (upotreba materijala, potrošnja energije…), kao i o fazi post-upotrebe (reciklaža, opasne supstance); dodatnom podsticanju proizvođača i uvoznika da se u ponudi, i na našem tržištu, nađu „ekološki podobni“ automobili; društveno odgovornom ponašanju i etičkom poslovanju.
U konkurenciji se našlo dvanaest novih modela automobila iz aktuelne produkcije: BMW 3 Series, Citroen C4 Cactus, Ford Focus, Honda CR-V, Kia Ceed, Mercedes-Benz A-Class, Opel Combo, Peugeot 508, SEAT Arona, Suzuki Jimny, Toyota Corolla i Volvo S60.
Na osnovu Pravilnika i tačno utvrđenih kriterijuma i metodologije ocenjivanja, odluku je doneo stručni žiri na čijem je čelu bio mr Dušan Stokić (Služba za životnu sredinu, tehničke propise, kvalitet i društvenu odgovornost Privredne komore Srbije), s članovima Filipom Radovićem (Agencija za zaštitu životne sredine), Milanom Božićem (AMSS – Centar za motorna vozila), dr sc. med Vladimirom Resanovićem (Klinički centar Srbije), Branislavom Jovičić (Centar za promociju održivog razvoja) i Zlatkom Mitićem (Metro Market – Tržišne komunikacije u oblasti automobilizma). Da bi žiri meritorno odlučivao, uvoznici automobila koji su se našli u konkurenciji dostavili su podatke o konkretnim modelima za koje su smatrali da su u pogledu uticaja na životnu sredinu ekološki najprihvatljiviji, a nalaze se u prodaji ili će se naći na tržištu Srbije do 31. marta 2019. godine.

Ključni kriterijumi u uticaju na životnu sredinu, zajedno sa težinskim koeficijentima, po značaju su bili: potrošnja goriva (30%), emisija štetnih materija (30%), mogućnost reciklaže (20%), buka (10%), zapremina motora (5%) i snaga motora (5%).
Članovi stručnog žirija detaljno su analizirali sve pristigle prijave i vrednovali ih na osnovu podataka i informacija dobijenih od autorizovanih zastupnika automobilskih brendova. Držeći se prethodno utvrđenih pravila i procedura za sprovođenje postupka izbora EKO automobila godine u Srbiji (Pravilnik o izboru EKO automobila godine u Srbiji i Metodologija izračunavanja i rangiranja), odlučeno je da EKOauto 2019. godine u Srbiji bude Toyota Corolla 1.8 Hybrid.

Robertu Lukiću, direktoru Toyota Srbija stautetu – simbol priznanja za najbolji automobil u odnosu na životnu sredinu uručio je ministar za zaštitu životne sredine u Vladi Republike Srbije, Goran Trivan.
Do sada su titulu EKOauto godine u Srbiji poneli Honda Civic 5D I-DTEC (2012), Peugeot 208 1.4 e-HDI (2013), Dacia Logan MCV 1.5 dCi (2014), Mazda 2 1.5d (2015) i Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic (2016), Citroen C3 1.6 Hdi (2017) i Opel Crossland X B1.6DT Ecoflex (2018).
U skladu s proklamovanim ciljem izbora automobila s najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu – da se promoviše etičko ponašanje i podizanje svesti o potrebi za očuvanjem prirodnih resursa, zaštita životne sredine i korporativna odgovornost – žiri je i ove godine dodelio posebno priznanje koje je pripalo Stalnoj konferenciji gradova i opština (SKGO) za organizovanje akcije „Dan bez automobila u gradovima i opštinama“ u okviru Evropske nedelje mobilnosti. Tom akcijom se podstiču alternativni vidovi saobraćaja u odnosu na motorizovane, čime se smanjuje korišćenje automobila i poboljšavaju uslovi za javni saobraćaj, kretanje biciklista i pešaka. Prošlogodišnja tema kampanje bila je kombinovanje različitih vidova prevoza pod sloganom “Kombinuj i kreći se” u koju se uključilo više od 2.600 gradova i opština iz 50 država, sa više od 250 miliona stanovnika.

U ime SKGO, nagradu je od Dušana Stokića primio šef Odeljenja za komunalna pitanja, urbanizam i životnu sredinu SKGO, Miodrag Gluščević. Pored gospodina Gluščevića, dodeli nagrade prisustvovali još i Klara Danilović, Ljubinka Kaluđerović, Jana Pavlović i Miloš Obradović.
O ovogodišnjem pobedniku – Toyoti Corolla 1.8 Hybrid
Toyota je već dugo globalni lider u automobilskoj industriji. Hibridna tehnologija, koja ujedno obuhvata i znanje stečeno kroz proizvodnju ekološki prihvatljivih vozila tokom dugog niza godina, postavljena je od strane Toyote kao ključna u automobilskoj industriji za zaštitu životne sredine u XXI veku.
Od uvođenja u ponudu prve generacije Priusa, 1997. godine, Toyota je postepeno ugrađivala hibridnu tehnologiju i u ostale modele – od kompaktnog Yarisa do nove Corolle. Potpuno nova Corolla zrači dinamičnijim izgledom, donoseći i potpuno novi hibridni pogon sa funkcijom samopunjenja, tako da nova generacija najprodavanijeg Toyotinog modela u čitavoj automobilskoj industriji označava i početak Toyotine strategije dvostrukih hibrida.
Sve osnovne verzije sada su dostupne s dva pogonska sistema. Jedan od je klasičan SUS motor zapremine 1,8 litara, sa 122 KS, koji nudi sve dobre strane četvrte generacije hibridnog sistema, uključujući poboljšani odziv i linearnost u razvoju snage, uz tradicionalne pogodnosti kao što su mala potrošnja goriva i opuštena vožnja.
Četvrta generacija samonapajajućeg hiridnog sistema, uz pomenuti motor s maksimalnim obrtnim momentom od 142 Nm, raspolaže dodatom snagom od 53 kW/600V koju generiše elektromotor s maksimalnim obrtnim momentom od 163 Nm. On je tih, intuitivan, brzo reaguje i ima samodovoljnu EV tehnologiju koja ne zahteva priključivanje na punjač. Troškovi održavanja su niski, nudi velike uštede u gorivu, kao i nisku emisiju CO2 i može da zadovolji do 50 odsto ukupnih svakodnevnih potreba za energijom.
SUS motor ima četiri cilindra, radna zapremina mu je 1.797 cm3, ima dva bregasta vratila u glavi kao i Atkinson Cycle sistem sa mnoštvom prednosti koje su osmišljene da povećaju efikasnost u potrošnji goriva, ubrzanja i smanjenje buke.
Corolla Sedan Hybrid opremljena 1,8 litarskim agregatom od 0 do 100 km/h ubrzava za 11 sekundi, a maksimalna brzina projektovana je na 180 km/h. Potrošnja goriva kod Sedan verzije iznosi minimum 3,4 l/100 km, dok je emisija CO2 samo 77 g/km (WLTP: 100 g/km).
Izvor: Metro Market